دسته‌بندی نشده

ژنراتور برق ماینر

ژنراتور برق ماینر

ماینر چیست؟

بطور خلاصه باید گفت ماینر دستگاهی است برای استخراج بیت کوین که همان ارز دیجیتال است و توسط شرکت هایی چون BITMAIN که پیشتاز این نوع صنعت گردیده، تولید می شود. که هر روزه برای استخراج بهتر، مدل های جدید تری عرضه بازار می شود.

در ابتدا این دستگاه ها برای CPU های معمولی استفاده می شد که بعدها مشخص شد هرچه گرافیک دستگاه بالا رود قدرت استخراج افزایش پیدا می کند. در نتیجه دستگاه های جدیدی به بازار عرضه شد که میزان برق مصرفی آنان بسیار بالاتر رفت و در نتیجه از حالت مقرون به صرفه بودن درآمد.  در نتیجه فعالان و سرمایه گذاران در این بخش به ناچار باید هزینه جداگانه ای جهت تامین مولد برق صرف نمایند که علاوه بر مقرون به صرفه بودن، سهولت استفاده و دسترسی آسان به سوخت نیز باید مد نظر قرار گیرد.

در بحث تامین مولدهای برق اولین گزینه گاهی ممکن است پنل های خورشیدی باشد که به ذهن مصرف کنندگان می رسد.

 

ژنراتور ماینر

پنل خورشیدی برای تامین برق ماینر

در کشورهای اروپایی جهت کاهش هزینه های برق از پنل های خورشیدی استفاده می کنند. اما باید این مسئله را مد نظر داشت که در آنجا هزینه خرید هم بسیار با هزینه خرید در ایران متفاوت و دارای فاصله ارزی بسیار زیادی است که هزینه اولیه سرمایه گذاری در این بخش را مورد چالش قرار می دهد. در پنل های خورشیدی تقریبا هر پنل با ابعادی حدود 1956×992 می تواند توانی حدود 300 وات (0.3 کیلو وات) برق تولید کند و با قیمتی حدود 2.5 میلیون تومان که تقریبا برای هر ماینر با مصرف برق بطور متوسط 1.5 کیلو وات، باید حدود 5 الی 6 صفحه پنل خورشیدی خریداری کرد که صرفه اقتصادی آن مشخصا زیر سوال می رود. علاوه بر آن نبود تولید برق در شب ها را نیز باید مد نظر قرار داد. در نتیجه باید با توجه به در دسترس بودن سوخت هایی ارزان مانند گازوئیل و گاز در ایران سراغ تهیه ژنراتورها برای تامین برق رفت.

پنل خورشیدی برای تامین برق ماینر

 

ژنراتور برق دستگاه ماینر

با پپیشرفته شدن دستگاه های ماینینگ و افزایش میزان برق مصرفی این دستگاه ها، دیگر برق شهری از لحاظ قیمت مصرف جوابگوی سوددهی برای این کار نیست و چه بسا این دستگاه ها اجازه استفاده از برق شهری را ندارند.

پنل خورشیدی ماینر

در نتیجه باید ژنراتور هایی که بتواند جوابگوی مصرف این دستگاه ها باشد را تهیه کرد. شرکت فامکو با بررسی این مقوله، مفتخر است شما همراهان گرامی را جهت مشاوره و راهنمایی برای خرید بهترین و معقول ترین دستگاه های مولد برق برای ماینرها همراهی نماید.

ژنراتور دایم کار ماینر

تامین برق ماینر به وسیله موتور برق

به منظور تامین برق مورد نیاز جهت ماینر همچنین می توانید از موتور برق استفاده نمایید ولی با توجه به اینکه سیستم خنک کننده موتور برق به صورت هوا خنک می باشد، نیاز به دو دستگاه موتور برق دارید تا به صورت پارت تایم از آنها استفاده کنید بطوریکه 5 الی 6 ساعت موتور برق اول و مرحله بعد موتور برق دوم شروع به کار کند تا موتور برق اولی به حالت خاموش و استراحت برود.

 

ژنراتور دائم کار برای ماینر

در درجه ی اول باید گفت با توجه به این که ساختار مولد های برق دائم کار از نظر مشخصات فنی کاملا با مولد های برق موجود در بازار ایران متفاوت است، دسترسی به ژنراتورهای دائم کار با توجه به موجودی بازار در ایران تقریبا غیر ممکن است. لذا برای جایگزینی ژنراتور های موجود با نمونه های دائم کار آن باید حداقل توانی مازاد تا 1/5 برابر توان مورد نیاز را به کار گیریم تا بتواند با ظرفیت حداکثر 70% توان مورد نیاز فعالیت شبانه روزی داشته باشد که البته معایب خود را هم دارد.

ژنراتور دائم کار برای ماینر

معایب بکارگیری دائم و شبانه روزی ژنراتورها

بزرگترین ایراد بکارگیری شبانه روزی دستگاه های مولد برق افزایش استهلاک این دستگاه ها مانند هر دستگاه ماشینی دیگر است که زمان سرویس آن ها را نزدیک تر می کند و علاوه بر آن لوازم مصرفی آنها را نیز دستخوش اتمام عمر مفید کرده و لازم است در مدت زمان نزدیکتری نیاز به overhaul کردن دستگاه ها باشد.

این دستگاه ها بعلت حرارت زیادی که در اثر فعالیت مداوم تولید می کنند نیاز به سیستم تهویه بسیار مطلوبی دارند که با عمر مفید دستگاه رابطه مستقیمی دارد. یعنی هرچه سیستم تهویه و هوادهی به سیستم بیشتر باشد، عمر مفید قطعاتی که درگیر حرارت شدید هستند افزایش می یابد. در نگهداری ژنراتورها برای ماینرها باید سرویس های دوره ای بشدت مد نظر قرارگیرد، تعویض روغن، تعویض فیلتر روغن، تعویض فیلتر هوا و کنترل اگزوز و رفع مسدودیت های احتمالی آن، نمونه ای از فرایند های نگهداری این دستگاه جهت بهره برداری بهتر و بالا بردن عمر مفید آنها می باشد.

معایب بکارگیری دائم و شبانه روزی ژنراتورها

بهترین ژنراتور برای ماینر چیست؟

در انتخاب ژنراتور ها باید به این نکات توجه داشت که:

  • بهترین و دردسترس ترین سوخت برای شما کدام است ! گازوئیل یا گاز ؟
  • دمای محیطی برای بکارگیری ژنراتور چقدر است ؟ (دمای محیطی در کاهش یا افزایش کارایی دستگاه تاثیر مستقیم دارد و برای شرایط محیطی فاکتورهای نگهداری خاصی درنظر گرفته شده است.)
  • از آنجایی که دستگاه ماینر باید مداوم و به صورت 24 ساعته کار کند باید حتما از مرغوب ترین دستگاه های مولد برق استفاده کرد تا در گذر زمان درگیر استهلاک و خرابی های شدید ناشی از آن نشویم.

چنانچه به گاز صنعتی دسترسی دارید ما می توانیم با محاسبه میزان نیاز شما بهترین ژنراتور گازی را به شما معرفی کنیم که هزینه مصرفی بهینه تری نسبت به سایر دستگاه ها دارد و اگر دسترسی به گاز محدود است می توانیم بهترین دیزل ژنراتور را که از نظر مصرف سوخت بهینه تر شده اند را معرفی و تامین کنیم.

مسئله دیگری که در انتخاب توان ژنراتور ها حائز اهمیت است محاسبه توان مصرفی دستگاه ها می باشد.

نحوه محاسبه میزان مصرف برق برای دستگاه ماینر و انتخاب ژنراتور مناسب

نحوه محاسبه میزان مصرف برق برای دستگاه ماینر و انتخاب ژنراتور مناسب

ما فرض را بر راه اندازی 50 دستگاه ماینر درنظر می گیریم:

تقریبا هر ماینر چیزی حدود kw 1.5 یا w 1500 برق مصرف میکند و آمپر مصرفی هر کدام بصورت تقریبی بین 6 الی 7 آمپر است و با توجه به کنتورهای خانگی که چیزی بین 15 الی 25 آمپر و تکفاز را در اختیار قرار میدهند بصورت پیش فرض 2 الی 4 ماینتر میتواند کل توان شمارا بگیرد و دیگر اجازه به روشن شدن سایر دستگاهای موجود در منزلتان را ندهد.

در نتیجه برای داشتن 50 ماینر چیزی حدود 350 آمپر برق باید مد نظر قرار گیرد که با توجه به تکفاز بودن می شود.

kVA 96 و برای بکارگیری بصورت 24 ساعته از مولد برق حتما باید حداقل توان مازاد حدود 1.5 برابر توان مورد نیاز را تهیه کرد تا ژنراتور بتواند با حداکثر 70 درصد توان اسمی فعالیت خود را برای تایم مداوم ادامه دهد، پس باید یکی از فاکتورهای انتخاب ژنراتور شما داشتن توانی معادل kVA 144 باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *